Årsmöte Ölme Hembygdsförening!

Tisdag 13/2 klockan 19.00 i Sunnäs Bygdegård.
Vi bjuder på fika!

Hälsningar styrelsen för Ölme Hembygdsförening

Tack till alla som besökte oss på Hembygsgårdens dag i Lundsholmsparken söndagen den 6/8.

Ett stort tack till alla som kom och besökte Ölme Hembygdsförening och Hembygdsgårdens dag vid Lundsholmsparken tidigare idag. Vi uppskattar att mellan 130 och 150 personer kikade in och tog del av de olika aktiviteter som anordnades, bland annat kunde man åka vagn med oxen Skalman. Tack igen och på återseende!

Boktips!

Om utvandrare från Ölme 1869–1929

Sedan 2014 har det varit studiecirklar om Ölmebygdens historia och de senaste

åren om utvandringen från Ölme, som inte varit dokumenterad. I ett samarbete med Equmeniakyrkan Ölme har nu studiecirkelns material blivit till färdig bok.

Boken kostar 250:-

Om du är intresserad av boken, kontakta Nancy Edlund, 070-748 11 68, eller Kristina Tjärnbro Lämås, 073-065 68 86.

Det går också bra via mejl: klippan@nancyedlund.se.

Ölmemålet - en dialekt- och sockenmonografi

Författare Elias Storm

Författaren Elias Storm var i mars 2023 på plats i Sunnäs Bygdegård och berättade om  boken. Den behandlar exempelvis ljudlära, grammatik, ortsnamn och historier från Ölme. Mycket intressant läsning - rekommenderas varmt!

Du kan köpa boken hos Ölmeljus Diversehandel, Minerva bokhandel i Kristinehamn,
samt online ex.vis via denna länk.

Allmänningarnas död

Boken är skriven av Lars Hammarén och dess syfte är att klarlägga vad i samhällsutvecklingen det var som drev fram upplösningen av by- och sockenallmänningarna. De socknar som ingår i undersökningen är Väse, Ölme, Hammarö och Lungsund. Här kan du läsa mer om boken.